Biografi

Cinnamon bildades 1994 av Jiri Novak och Frida Diesen. Strax efter att bandet bildades fick Soap Records upp ögonen för Cinnamon och ett skivkontrakt skrevs. Debut Epn “Vox” släpptes 1995 och mottog bra kritik i Sverige, senare under samma år släpptes även albumet “Summer Meditation”.

1996 skrev Soap Records ett licensavtal med Island Records, vilka gav ut en USA version av “Vox” och “Summer Meditation” kallad “The Curier” 1997. I slutet av 1997 hade Cinnamon turnerat mycket i både USA och Europa.

Vad hände sen? Den absolut vanligaste frågan som ställs när man nämner Cinnamon. Och vill man veta får man söka efter ledtrådar med förstoringsglas i ett digert detektivarbete. En ledtråd är att egensinne och envishet inte går så bra att kombinera med stora bolag som inte riktigt kan placera bandet i ett bestämt fack. Konstigt, för det är uppenbart att det handlar om pop med känsla för allt vad bra pop handlar om; bra texter, väl uppbyggda intrikata arrangemang, underbara melodier.

Vad som hände var att nya låtar arbetades fram i den lilla studion SpaceEcho, och de skickades fram och tillbaka mellan Stockholm och Paris. I Paris satt Bertrand Burgalat (April March, Valerie Lemercier, Air, Divine Comedy m fl) i sin Tricatel-studio och lyssnade på ett urval av ca 60 demos. Han tog sig till Stockholm och MNW´s studio i Vaxholm för att under sommaren -98 hjälpa till och bygga grunden till skivan “Vertigo”.

Bland andra projekt kan nämnas ett långt samarbete med den färöiske kompositören Kristian Blaks grupp Yggdrasil med bl. a. Anders Jormin, sångerskan Gunnel J. Mauritzon Group, samt ett antal uppsättningar på Göteborgsoperan och Backa Teater.

Ytterligare byggstenar lades till av Louis Philippe; nämligen stråk- och blås arrangemang som gjordes och spelades in tillsammans med Jiri Novak i London.
Innan skivan blev färdig tog Jiri och Frida vägarna förbi TonTeknik-studion i Umeå, där en del mixades tillsammans med Eskil Lövström. Sedan åter till SpaceEcho i Stockholm, för att ta bort och lägga till en hel del detaljer.

Detaljerna är viktiga, det är det som bygger upp helhetens sammansatta ljudbild. Men någon måste få dessa minimala bitar att passa ihop, så att de inte gnisslar som en slö kniv på en blank tallrik.

Jiri Novak inte bara tillverkar dessa pusselbitar, utan slipar dem också med noggrann precision med hjälp av sandpapper med nanometersmå korn; här behövs inga stämjärn.

Du kanske inte riktigt är i takt med tiden, du letar efter något som inte ekar tomt. Saker och ting utger sig för att vara framtidens melodi, men är utslitna redan imorgon. Vissa skivor snor man från sina föräldrar, man tror inte att det kommer att märkas. Men om du gör det i samband med att du flyttar hemifrån är chansen stor att de kommer att sakna skivan innan de saknar dig. Fast du kan ju inte lämna den ,ni har ju vuxit upp tillsammans! Vissa skivor blir som en del av dig . Detta är en sådan skiva.