Biografi

Dan Gisen Malmquist

Berättelsen om klarinettspelmannen Dan Gisen Malmquist från Sverige, Skåne och Malmö börjar något år in på 60-talet. Då fick skolpojken Dan en klarinett i present av sin far och började spela i vad som kallades “Malmö vaktparad”, egentligen ABF:s blåsorkester. “Repertoaren bestod mest av marschmusik,” berättar Dan. “Det var det tyska sättet att spela klarinett som gällde. Vibrato var förbjudet. Att använda vibrato lärde jag mig senare, genom jazzen och ännu mer tack vare musiken från Grekland och Balkan.”

I tonåren tröttnade Dan på att spela. Han hade inte lust att bli musiker. Så ringde dock en (spel)kompis, Ale Möller, och frågade om Gisen ville vara med och spela “gammal jazz.” (Ale Möller skulle med tiden bli Sveriges meste månginstrumentalist).

Tillsammans med folksångerskan Lena Willemark är han idag medlem i gruppen Nordan, som ju uppmärksammats långt utanför Sveriges gränser, både i Europa och i USA). Resultatet blev bandet Jazzådé som kring 1970 började spela New Orleans-jazz på diskoteken i Malmö. Låtarna hämtades från bl a Louis Armstrong. Med Jazzådé reste Gisen också runt och kompade en annan jazzklarinettist, Gunnar Siljabloo Nilsson, en av Sveriges mest kända jazzmusiker/sångare.

Bohemia Jazzcafé hette ett av de ställen, i Malmö, där det på 70-talet spelades jazz. En söndagseftermiddag gick Gisen till Bohemia och hörde gruppen Arbete & Fritid. Han fick höra ett helt nytt sätt att improvisera – ett nytt sätt att tänka. Arbete & Fritid improviserade, men de spelade inte jazz. De hade folkmusiken som bas för improvisationerna. “Det här var samtidigt med musikrörelsens uppsving,” säger Gisen. “Jag hade börjat tycka att det var lite fånigt att spela amerikansk jazz. Jag var ju svensk. Varför inte söka mina egna musikaliska rötter? Konserten med Arbete & Fritid blev en vändpunkt. Jag blev heltänd.”

Strax därpå träffade Gisen en ung skånsk folkmusiker, Ullik Johansson, som spelade fiol. Gisen fick lyssna på Ulliks plattor, för första gången hörde han svensk folkmusik. Tillsammans bildade de Bilfirarna, som skulle lägga grunden till två kommande skånska folkmusikgrupper: Filarfolket och Avadå Band. Där emellan hann Gisen också spela grekisk musik i gruppen Neo Minore. Ett par av gruppens medlemmar hade flytt till Sverige och Malmö undan militärjuntans Grekland; de övriga musikerna var svenskar.

Också teatermusiken har varit viktig för Gisens musikaliska utveckling. Redan på 70-talet började Gisen komponera teatermusik för Skånska Teatern i Landskrona. Senare har han också gjort musik till och medverkat som musiker i flera pjäser på Stadsteatern i Malmö. Nu senast gjorde han musik till Molieres “Den tanklöse,” som Ystad Stående Teatersällskap spelade sommaren 1996. Vintern 1996-97 håller Gisen på att komponera musiken till Kronobergs och Blekinge länsteater, som ska sätta upp Gunnar E. Sandgrens pjäs om Esaias Tegnér: “Eldringen.” Den har urpremiär i mars 1997.

Diskografin över de skivor där Dan Gisen Malmquist medverkar som musiker, kompositör och arrangör omfattar uppåt en fyrtiotal titlar. Förutom 2 album i eget namn “Vattenringar” (1990) och “Nattljus” (1997), har han gjort skivor med bröderna Mikael och Thomas Wiehe, grupperna Filarfolket och Trio UGB, jazzmusikern Cennet Jönsson och den australienske rocksångaren/musikern Chris Bailey. För närvarande är Gisen medlem i Avadå Band, som spelar skånsk folkmusik, Drömorkestern som spelar allt från folkmusik till jazz och konstmusik, och Orkester Kalabalik som ackompanjerar den skånske vissångaren Christer Lundh. Alla tre grupperna kan höras på skiva.