Biografi

Martin Bentancourt

”Jag har mitt eget sätt att göra hip-hop. Det handlar om att ha “balls” och kunna stå för att det här är bra och nu kör vi på det här, även om ingen annan har gjort något liknande förut”
Orden är tjugoåriga Martin Bentancourts. Tiden är kommen och han är redo, det är dags för fräscht blod inom den etablerade musikscenen.

Martin föddes på en flyktingförläggning i Värmland två månader efter det att hans mamma och pappa hade flytt till Sverige från Uruguay. Influenserna från Sydamerika är starka och kanske det som gör Martin Bentancourt musik så speciell. Pappan som är gitarrist brukade ta med Martin på sina turnéer och inspirerade honom till att göra musik. Förebilderna återfinns inte så mycket i hip-hopen som hos tangons ”bad boy” Astor Piazzolla som skapade den nya tangon i Argentina.
- Jag upptäckte hans musik när jag åkte till Argentina för några år sedan och blev helt mållös. Han inspirerade mig att skriva texter.

Efter att ha gått på Tensta gymnasiums estetiska linje ett år blev Martin utkickad. Han fick komma tillbaka efter ett tag och fortsatte två år innan han slutade självmant när han kom in på musikkonservatoriet Rytmus, en privatskola där han gick i två år. På sätt och vis är Martin Bentancourt unik i hip-hop Sverige för han spelar alla instrumenten själv (gitarr, piano) sjunger, rappar, toastar och producerar med hjälp av Lasse Mårtén (tidigare sångare i Fist Funk).

Första smakprovet som släpps är den svängiga och tidstypiska hip-hopsingeln ”Bländaren” – en solklar radiohit och ”Kan du Förstå Det här”. ”Bländaren” släpps också som white-label i begränsad upplaga med två feta remixar; den ena av Break Mecanix (Moé och Måns Asplund) och den andra av Topaz.
- Jag skrev ”Bländaren” i februari någon gång. Jag brukade hjälpa kidsen på Hjulstagården och göra beats till dom det var i förebyggande syfte, så de skulle hänga i studion och inte springa runt. När jag satt och rappade brukade jag göra en sån där stamgrej, och då sa kidsen ”det bländar!”. De tyckte att det bländade när jag stammade sådär snabbt och det stannade i huvudet.

Martin har jobbat i studion på Söder i Stockholm, för att färdigställa debutalbumet som innehåller melodiösa beats med sång och rap om vartannat. Han skildrar en hård verklighet och till det använder han sig av mjuka melodier som det går lätt att ta till sig. Oftast tar Martin fram ackorden till sina låtar först på gitarr, sedan refrängerna, texterna och till sist beatsen.

Vad händer framöver?
- Jag levererar en jävligt bra platta, det är mitt mål. Sen är det svart. Jag skulle aldrig kunna sluta göra musik, det skulle vara som att sluta andas.